Autor: Raigo Neudorf • 31. oktoober 2014
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Aasta Ettevõte: iga kliendi ja turuga tuleb hullult vaeva näha!

Hiljuti Aasta Ettevõte 2014 tiitli pälvinud OÜ Top Marine juhi Andry Prodeli kinnitusel läheb enamus ettevõtte toodangust täna ekspordiks, kuid iga kliendi ja turuga tuleb kõigepealt korralikult vaeva näha.

TOP Marine käsitleb end tootmisettevõttena - täpsemalt ehitusmaterjalide tootjana -  kes tegeleb ujuvkaide arendamise, tootmise ja paigaldamisega.

„90% meie tegevusest moodustabki tootmine. Ehitame oma tooted tehases kuni viimase poldi ja mutrini valmis ja saadame need kliendile. Pakume ka ehitusteenust, kuid ehitamise osakaal meie tegevuses on pigem stabiilne. Tootmise osakaal peab aga veel kordades suurenema. Ise me oma tooteid erinevates sihtriikides installimas ja ehitamas ei käi – meie teeme tooted valmis ning ehitamisega tegelevad meie partnerid,“ selgitas Prodel. Top Marine peab oma koduturuks tervet Läänemere basseini ning seni on oma toodangut eksporditud Soome, Rootsi, Läti, Leedu, Valgevene ja Venemaa turule. Pisteliselt on toodangut läinud ka Norrasse ning Prodel näeb Läänemere riikides ettevõtte jaoks veel hulgaliselt kasvupotentsiaali.„Skandinaaviamaades asuvad meie toote jaoks kõige nõudlikumad kliendid, kuna seal on kõige keerulisemad ilmastikuolud. Kui seal hakkama saad, tuled toime igal pool. Jääolud Läänemerel ja veeolud näiteks Vahemerel on ikka kaks eri asja. Seetõttu võin öelda, et meie tooted sobivad ükskõik millisesse maailma nurka,“ lisas Prodel.Andry Prodel alustas sadamaehituse valdkonnas tegutsemist 1994. aastal, pakkudes oma klientidele allhanketöid. 2004. aastal lõi ta OÜ Top Marine, mis hakkas oma kaubamärgi all tooteid valmistama. Kui esimesel aastal paigaldas ettevõte kogu enda poolt valmistatud toodangu, siis täna paigaldab ettevõte vaid 25% enda poolt valmistatud ujuvkaidest. Möödunud aastal oli Top Marine käive 2,6 miljonit eurot. Ettevõtte juhi sõnul jääb see tulemus umbes 3 korda maha Soome ja Rootsi konkurentidest, kes pakuvad oma tooteid üle terve maailma.

„Kui jõuame oma käibega 5-6 miljoni juurde, peame Läänemere basseinist välja arenema,“ sõnas Prodel, lisades, et järgneva 5 aasta jooksul on kavas siiski keskenduda veel Läänemere maade turgudele.

Top Marine tootmine asub Rakveres, kus ettevõttel on 4000 ruutmeetri suurune tehas. Tehases on puidu- ja betoonitsehh, kus kokku antakse tööd neljale meeskonnale. Seejuures on kõik töötajad on võimelised tegutsema nii tootmises kui toodete paigaldamises.

„Meie algne meeskond on muutumatuna säilinud 2004. aastast. Minu ülesanne ongi jälgida, et meeskond oleks hea, töö meeldiks ja selle eest saadav tasu oleks vääriline,“ tunnistab Prodel.

Tema sõnul on ettevõttel varsti vaja inimesi juurde palgata just arenduse ja müügi peale.Rakveret peab Prodel aga väga heaks asukohaks. „Kui pressime oma toodetega Läänemerest välja, on Kunda sadam selleks väga hea väljund. Samuti on Rakveres hea ehitusmaterjalide tööstust arendada, kuna seal on olemas ametikool. Tootmise asukoht on meil selles mõttes väga teadlikult valitud.“Top Marine mullusest 2,6 miljoni eurosest käibest moodustas Eesti turg veidi üle 10%.  „Eesti turu kogumaht meie valdkonnas oli 0,4 miljonit eurot, millest meie võtsime 0,35 miljonit eurot. Möödunud aastal oli Eestis ainult üks suurem objekt – see oli Kärdla sadam ja selle tegime meie. Meie jaoks algavad väga suured projektid 100 000 eurost.  50 000 eurot on suur projekt, alla 10 000 euro on väike objekt. Väga suuri projekte on meil aastas keskeltläbi 3, suuri aga 5-10 tükki. Meie kuukäive jääb tipphooajal keskmiselt 300 000 – 400 000 euro piiresse,“ selgitas Prodel.„Iga kliendi ja iga turuga tuleb hullult vaeva näha. Vahel ma isegi mõtlen, et miks seda kõike teha. Suur osa meie tööst on seotud messidel käimisega ja enda toodete tutvustamisega. Talvel hakkame me messideks valmistuma. Selle ettevalmistamise käigus töötad läbi kogu ettevõtte tooteportfelli, lisad uue hinnakirja, valmistad uue tootekataloogi ja mõtled välja uue messiboksi. 3-4 kuu pärast saad selle etapi valmis. Siis alustad messidel käimist: ühe ja sama boksiga tuleb järgneva 2 kuu jooksul läbi sõita 5 erinevat messi. Ja kõik see on alles eeltöö selleks, et leida tee kliendini,“ lisas Prodel.Top Marine tegeleb ujuvkaide arendamise ja tootmisega ning lisaks Aasta Ettevõtte tiitlile pärjati firmat ka Aasta Eksportöör 2014 nimetusega. Ettevõtte asutaja ja tegevjuhi Andry Prodeli kinnitusel tuli säärane tunnustus väikefirmale üsna ootamatult.„Meie kui väikeettevõtte jaoks mõjus selline tunnustus ikka väga positiivselt. Kuid eks nüüd oodatakse meilt ka midagi erilist,“ sõnas Prodel.

Andry Prodel osaleb 13. novembril toimuval tootmissektori konverentsil Tööstuse Äriplaan 2015, kus temaga toimuval usutlusel saab kaasa lüüa ka publik. Täpsema info konverentsi kohta leiab SIIT.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077