Autor: Birjo Must • 16. märts 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Potisepp: toidutööstus jääb kahe tule vahele

Käesoleval aastal on toidutööstuse kõige suurem väljakutse  hinnasurve, mida mõjutavad ühelt poolt tooraine hinnatõus maailmaturul ja teisalt tarbijate madal ostujõud, rääkis toiduliidu juhataja Sirje Potisepp.

„Ühelt poolt teame, et toimub tootmissisendite hinnatõus ning kütuse ja tooraine kallinemine veab inflatsiooni. Praktiliselt ei möödu enam päevagi, kui tööstused ei saa uudist sellest, et tooraine ja kütuse hinnad taas tõusevad, “ selgitas Potisepp täna toiduliidu tellitud ja TNS EMORi teostatud Eesti jaekaubanduse seire 2010 tulemuste esitlusel.

Samas selgub Potisepa sõnul uuringust, et on olemas surve langetada hindu. Põhjus on selles, et tarbijate ostujõud ei ole Eestis tõusnud ning sisetarbimine tõusis eelmisel aastal ainult 5 protsenti. „Sisetarbimise kasvu ei julge me eriti oodata ka sel aastal,“ ütles ta.

Ühelt poolt toodete hinnad tõusevad ja teiselt poolt tarbija ei ole nõus maksma, see ongi vastuoluline protsess, lisas Potisepp.

Kuna toiduainete hinnad kujunevad tarneahelast tootja-töötleja-kaubandus-tarnija, siis on Potisepa kinnitusel töötleja sõna otseses mõttes kahe tule vahel. „Ühelt poolt tootja tahab oma tooraine eest saada kõrgemat hinda ja teiselt poolt tahab kaubandus jälle madalamaid hindu, et nendega meelitada tarbijat oma poodi.“

Alternatiive toidutööstuse jaoks aga palju ei ole. „Alternatiivideks saavad olla sortimentide olulised vähendamised poodides. Lisaks keskendumine odavamatele toodetele, mis toiduainete puhul on kindlasti seotud kvaliteediga,“ rääkis Potisepp. Ta lisas, et tootearendajatel tuleb oluliselt vaeva näha sellega, et tarbijatele odavamaid tooteid pakkuda

Tema sõnul seisneb lisaoht selles, et importtooted hõivavad poodides suure osa ning toimub toodete kvaliteedi langus. Peame arvestama seda, et kolm neljandikku tarbijatest võrdleb hindu enne ostu sooritamist ja 66 protsenti valib soodsama toote ja selle nimel ollakse nõus käima rohkemates poodides, sõnas Potisepp uuringutulemustele viidates.

Uuringu viis TNS Emor läbi üle-eestiliste omnibussküsitluste raames 1500 elaniku seas vanuses 15-74 eluaastat.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077