Autor: Aili Sandre • 12. jaanuar 2011
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Keskkonda saastav keskkonnaminister

Eesti ministrid on valimiste eel hakanud tegema imelikke kingitusi. “Imelikke” sellepärast, et nad ei oska ise hiljem selgitada, miks nad seda tegid ja kas need on kingitused või midagi muud, aga firmasid, kel põhjust rõõmustada, on konkurendid märganud küll.

Äripäev ei salli ebaselgust, meie meelest ei saa meie tippametnikud ja poliitikud lubada endale käitumist, mis tekitab kahtlusi nende motiivide aususes.

Kaks lugu vähem kui nädalaga. Vaevalt nädal tagasi kirjutas Äripäeva IRLi kuuluvast majandus- ja kommunikatsiooniministrist Juhan Partsist ja tema majas sündinud ühistranspordiseadusest, mis andis põhjendamatuid eeliseid liinilubade saamisel ühistransporditurul juba tegutsevaile bussiettevõtteile.

Tänane Äripäev toob lugejateni järjekordse loo sellest, kuidas teine minister langetab otsuse, mille motiivid jäävad ebaselgeks ning mille välgukiirusel tegemist – mis pealegi keerab eelmise otsuse pea peale – ei oska nad ise ega ka nende alluvad hiljem mõistlikult selgitada. Vähemalt sel viisil mitte, et hajutada kahtlustusi, et tegemist on kindlate ettevõtete kasuks tehtud otsusega.

Jutt on reformierakondlasest keskkonnaministrist Jaanus Tamkivist. Tema  ja tema  detsembrimäärustest. 13. detsembri biokütuste määrus kehtestas muu hulgas vedelkütuste ja kerge kütteõli väävlisisalduse rangemad piirnormid. Ja 22. detsembril, kümmekond päeva hiljem, pööras Tamkivi määruse sisu pea peale, pikendades leebemaid nõudeid erimärgistusega kerge kütteõli kasutajaile veel aastaks. Lisaks sai õiguse odavama (loe: keskkonnale halvemini mõjuva) kütuse kasutamiseks Eesti Raudtee ja ka väikelaevad võivad kasutada kaks korda suurema väävlisisaldusega (20 mg/kg) kerget kütteõli, kui lubas eelmine määrus.

Keskkonnaministeerium põhjendab.  Ministeeriumist tulnud selgituses on loogiline üks põhjendus - direktiiv lubab erandeid. Ometi ei ole seegi asjakohane – ei too kuidagi selgust sellesse, miks keskkonnaminister tegi ülepeakaela sellise muudatuse ning miks tegi Tamkivi erandi raudteele, aga mitte näiteks ka ühistranspordile – bussidele?

Ajal, mil hakkame kasutama järjest keskkonnasõbralikumaid kütuseid, tundub keskkonnaministri samm arusaamatu mitmele kütusefirmalegi ning paratamatu järeldus on, et määrus võeti vastu kindla huvigrupi lobby tulemusena. Sellele viitab kehtestatud määruse kiire ümbertegemine jõulude eel.

Keskkonnaministeerium välistas survestamise ja lobby. Kütuseturul tegutsejad osutavad ASi Saurixi Petroleum poole (erimärgistusega kerge kütteõli suurimaid maaletoojaid). Selle ettevõtte omanikeringi kuulub Aleksei Tšulets, kes aitas viimastel kohalikel valimistel Reformierakonnal teostada võimupöörde Paldiskis. Seal on Tšuletsi ärihuvid. Hiljuti andis valitsus näiteks tema osalusega Paldiski Põhjasadamale vabatsooni asutamise loa.

Äripäev kokkusattumustesse ei usu. Vaevalt kütusefirmad toonuks siia sellist kütust, mida neil ei oleks olnud võimalik maha müüa. Ju nad teadsid, et Tamkivi avab rohelise tule kütuse müüki lubamiseks. Ministri meelemuutuse põhjused võivad peituda valimiskampaanias, mis on kulukas ja muudab parteid kergemini mõjutatavaks.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077