Medistiinitehnika tootjad vajavad Eesti tarbija tuge

Eestis tegutsevad meditsiinitehnika valmistajad leiavad, et meie ostjad kipuvad eelistama piiri tagant sissetoodud tooteid, mis pärsib kodumaa ettevõtete uuendusmeelsust.

Eesti meditsiinitehnika ja meditsiiniliste abivahendite tootjad, nii vähe, kui neid on, on sunnitud keskenduma peaasjalikult ekspordile, sest kodumaine tarbija kipub eelistama importkaupa. See aga takistab meie ettevõtete tootearendust ja siinmail välja töötatud innovaatiliste toodete levikut, sest sageli on nendega piiri taga väga keeruline läbi lüüa.

Haiglamööbli ja meditsiinitoodete valmistamisega tegeleva OÜ Equa juhataja Tanel Joost tõdes, et 80% ettevõttes toodetud haiglavooditest, massaažilaudadest, palatikappidest, käimisabivahenditest, invatualeti sisustusest ja ühekordsetest kraadiklaasikatetest müüakse piiri taha. Lisaks teeb firma metalli- ja polsterdustööde allhanketöid, mille tellijad on samuti valdavalt välismaalt - Soomest, Rootsist, Norrast ja Saksamaalt.

Haiglamööbli valmistaja siirdub robootika valda
"Siiani oleme uusi tooteid põhiliselt ise oma jõududega välja töötanud," selgitas Joost. "Praegu on käsil ka üks EASi toel käivitunud tootearenduse teema - eeluuringu projekt taastusravis kasutatava kõnniroboti väljatöötamiseks. Loodame selle projekti raames mõne aasta pärast robootika arendamises suure sammu edasi teha."

Joost rääkis, et mõnikord leiab klient nende juurde tee ka oma tooteidee või tehnilise lahendusega, mille Equa insenerid siis tootmisse juurutavad. Tavaliselt turustatakse selliseid tooteid edaspidi tellija kaubamärgi all.

"On ka kliente, kel olemas ainult toote vajaduse kirjeldus ning meie töötame siis välja juba terve asja n-ö algusest lõpuni," iseloomustas ta.

Toodete arendamine välispartneri tellimusel ja hiljem selle turule viimine tellija kaubamärgi all on Joosti sõnul väikeriigi tootjale enamjaolt paratamatu.

"Siseturu väiksuse tõttu on keeruline siin uusi tooteid juurutada, arendada ja müüa. Samamoodi keeruline on ka uue tootega välisturule siseneda," tunnistas ta. "Eesti ostja on harjunud eelistama importtoodet, kuigi kohalik analoog võib olla innovaatilisem."

Nii töötas Equa Rootsi ja Norra turu jaoks välja palatikapi ja seda müüdi sealsetel turgudel kliendi kaubamärgiga edukalt juba üle aasta, enne kui Eesti ostjad seda järk-järgult eelistama hakkasid.

Omatoodetega turgu vallutada on kasumlikum
"Kohalikud tootjad vajaksid rohkem tuge Eesti kliendilt, et olla edukad uuenduslike toodete väljatöötamises ja nende müümises," rääkis Joost.

AS Tondi Elektroonika tegeleb kõrvataguste kuuldeaparaatide valmistamisega juba 30 aastat. Ettevõtte juhataja Uno Abru sõnul toodetakse 19 kuuldeaparaadi mudelit, kõik need on välja töötatud Tondi Elektroonikas. Praeguseks on ettevõte saanud valmis esimesed digitaalsed kuuldeaparaadid, mille suurem tootmine läheb lahti õige pea.

Allhanke suhtes on Abru kriitiline, märkides, et omatoodangu valmistamine on firmale kasumlikum, sest tulemit ei ole vaja jagada, eriti kui omatoodang on ka ise välja töötatud. Samas möönis ta, et omatoodangu valmistaja peab pühenduma ka müügile, allhanke tegijal jääb see vaev üldiselt tellija hooleks.

Eestisse jääb umbkaudu 5% ettevõtte toodangust, ülejäänu eksporditakse paljudesse maadesse, eriti aga endistesse NSV Liidu riikidesse.

"Kuuldeaparaati vajab umbes 4% elanikkonnast sõltumata riigist. Ja tuleb tunnistada, et enamasti on see vajadus katmata," märkis Abru.

USA partnerile allhankena meditsiiniinitarvikuid valmistava OÜ RT Meditsiinitehnika juhataja-tehnoloogi Liivia Raspeli sõnul on tootmine käinud viisteist aastat ning ettevõte põhineb USA kodaniku erakapitalile.

"Töötajad on kohalikud, masinad ja tehnoloogia pärinevad suuremas osas USAst, materjalid samuti," selgitas ta.

Mõnda aega valmistas firma ka kiletooteid Soome haiglatele, praeguseks on see töö suundunud eraldi firmasse.

"Me ei ole otseselt ideid ega tootearendusi välismaale müünud," nentis Raspel. "Kuid on valdkondi, kus me saame olla kasulikud kogemuste ja oskuste kaudu."

 

Osale arutelus

  • Ain Alvela

Toetajad

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

HILTI is looking for a SALES REPRESENTATIVE

Manpower OÜ

03. november 2017

Tööstusliidrid

Teabevara