Autor: Anne Oja • 1. aprill 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Oma maa toodet saatis edu

Eesti edukaimaks uueks tooteks osutus mulluste müüginumbrite poolest A. Le Coqi kääritatud kali, kuid siinsed tootjad pääsesid parimate sekka ka viina, kodusingi, lihapallide, röstsaia, majoneesi ja šokolaadikompvekkidega.

Need andmed pärinevad rahvusvahelise uuringufirma AC Nielsen toidu- ja tarbekaupade uuringust, milles analüüsiti esmalt uute toodete 2009. aasta müügitulemusi 18 tooterühmas ja seejärel küsiti tarbijailt, kas nad on suurima müügikäibega tooteid ostnud.

Arvestades, et AC Nielseni vaadeldavates tootegruppides toodi mullu turule üle 18 000 uue toote, mida on 29% rohkem kui aasta varem, on Eesti toiduainetootjate võit odavbrändide üle rõõmustav. Samas tasub arvestada, et uute toodete laviini näol oli paljuski tegu vanade toodete kohandamisega hinnatundlikumaks muutunud tarbijale.

A. Le Coqi juht Tarmo Noop kommenteeris: "Mis kalja puudutab, siis on see toote sisu. Olime esimene tootja, kes hakkas tegema kalja linnastest ja kääritatult, mitte ei kasutanud suhkrusiirupit, kalja maitseainet ja gaseeritud vett."

A. Le Coqi hitid kuuluvad kõrgemasse hinnaklassi

Noobi sõnul on Mai Tai long drink'i puhul samas tegu hea turunduskampaaniaga. "Hind pole siin üldse teema. A. Le Coqi kali on üks kallimaid ja Mai Tai long drink on samuti kallim jook kui konkurendid," lisas Noop.

Sama leidis ka Rakvere Lihakombinaadi turundusdirektor Liina Jaanson, kes ütles, et maitseelamused kaaluvad madala hinna üles. "Täidistega lihapallid on tänu oma maitseomadustele ja innovaatilisusele võitnud kaks konkurssi, mis omakorda tõestab, et nii tarbijad kui ka toitumisspetsialistid hindavad Rakvere Lihakombinaadi uudistoodet väga kõrgelt," kommenteeris ta.

Lihapalle toodetakse plaanitust poole rohkem

"Kindlasti leiab mitmeid näiteid imporditud suure läbimüügiga odavatest toodetest, mille koostises on tehtud tugevaid järeleandmisi ja mille ainus argument ongi vaid hind, kuid niipea, kui muutub hind, kaovad ka tarbijad," rääkis Jaanson. "Seega, hind ei ole kindlasti kõige tähtsam müügieeldus, toode ise peab tarbijate südamed võitma."

Toorjuustuga lihapallide tootmist alustas Rakvere Lihakombinaat eelmise aasta augustis, planeerides müügimahuks 10 000 kg kuus. Praegu müüakse selle sarja lihapalle aga juba 20 000 kg kuus.

Jaansoni hinnangul sõltuvad tarbija maitse-eelistused kategooriast ja toodetest. Sarnaselt Kodusingi eduga on Rakvere Lihakombinaadil olnud varem teisigi edulugusid. Näiteks on Rakvere Viru sink juba aastaid olnud eestimaalaste lemmiktoodete seas.

Põltsamaa Felixi juht Anti Orav rääkis, et teade Provansaali majoneesi edust ei tulnud üllatusena. "Sest teame oma müüginumbreid. Samas üllatas asjaolu, et toode sellises kontekstis märkimist leidis," kommenteeris ta.

Majoneesiturul käib praegu tihe rebimine

Põltsamaa Felixi juht ütles, et praeguses majandusseisus võtavad nad kõiki kastmete, maitseainete ja suppide kaubamärke ning tootjaid kui tõsiseid konkurente, millest võib järeldada, et ka kohalike tootjate ja sageli üliodava importkauba vaheline rebimine majoneeside ja kastmete lõikes on praegu suur.

"Hind mängib praegu olulist rolli, kuid pikas perspektiivis on olulisem toote maitse ning ka näiteks toorme päritolu," selgitas Orav.

Kalev Chocolate Factory turundusjuht Alice Kannel ütles, et mullu poelettidele jõudnud Kalevi juustukoogimaitseline pralineekompvek vahvlitükkidega osutus ootuspäraselt edukaks. "See, et toode kogu maiustuste tooterühmas üle Eesti aasta edukaimaks sai, on aga meeldiv üllatus," lisas ta.

Danone: abi punnis kõhu vastu

Tere turundusjuht Anne Tääkre tõdes, et Danone Activia jogurti kroonimine ostjate lemmikuks ei tulnud talle üllatusena.

"Kui võrrelda reklaamikampaaniaid, siis Danone oli mullu kõige suurem reklaamija ja neil oli väga selge sõnum: kui sul on kõht punnis, tuleb süüa Activia jogurtit, ja gaasid kaovad," rääkis ta.

Tääkre mainis, et ostjad haaravad uusi jogurteid lennult, kuid see ei tähenda, et need kauplusteriiulitele pikalt püsima jäävad. "Edasine sõltub tootest ja reklaamitoetusest," selgitas ta ja lisas, et mõni uus piimatoode on ära väsinud juba paari kuuga. Tere ise möödunud aastal uusi jogurteid turule ei toonud.

Kommentaar

Margo Kurisoo

AC Nielsen Eesti juht

Edukaid uusi tooteid on tegelikult märksa rohkem ja mõnes tootegrupis oli rebimine väga tihe. Mõni väga hea toode võib müügitulemustes teistele alla jääda lihtsalt seetõttu, et seda tarbitakse lihtsalt harvem. Näiteks grill-liha ostetakse üldjuhul ainult suvel, samas sinki aasta läbi. Jõulised müügikampaaniad aitavad kindlasti edule kaasa ning eriti praegusel ajal. Kui näiteks karastusjooke müüdi aasta varem alla 20 protsendi kampaaniate käigus, siis nüüd üle 30 protsendi.

NUMBER

• 2,6 mln liitrit müüdi eelmisel aastal A. Le Coqi klassikalist kalja, mis turu-uuringufirma AC Nielsen uuringu kohaselt oli 2009. aasta Eesti edukaim uus toode.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077