Autor: Ain Alvela • 25. veebruar 2010
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

GASELL: Arukalt gasellist lõviks

Algusaegadel gasellfirmana kiirelt kasvanud ja praeguseks oma ala tippu jõudnud firmade juhid kasutavad mahtude languse ja kriisiaega hingetõmbamiseks, tegevuste korrastamiseks ja töötajate valimiseks.

Kodumaisel turul kindlalt kanda kinnitanud ja ka piiri taha laienenud ettevõtete juhid soovitavad gasellidel praegust üleüldist müügimahtude langemise ning tellimuste vähesuse aega kasutada n-ö hingetõmbamiseks, et buumi ajal logisema löönud firma struktuurid paika kohendada. Nii on just praegu paras aeg põhjalikult töötajaid valida - enam ei pea palkama esimesi ettejuhtuvaid inimesi, vaid saab valida tööturule vakantseks jäänud väljaõppinud spetsialiste.

15 aastaga Eesti firmast kontserniks

Just nii tehti 1992. aastast kiiret kasvu näidanud, tunamullu juba miljardi krooni suuruse aastakäibeni jõudnud metalli- ja masinatööstusettevõttes AS Konesko. Ettevõtte juhataja ja enamusosanik Mart Hirtentreu peab kiire ja eduka arengu eelduseks seatud kindlatest sihtidest kinnipidamist ja kättevõidetud kindla turgu hoidmist.

"2009. aasta oli meile investeeringute mahu poolest üks suuremaid ning kui asjad lõplikult käima saab, annab see meile juurde palju uusi võimalusi," iseloomustas Hirtentreu. "Varasematel aastatel polnud eriti võimalik personali valida, tuli tööle võtta ka ebaprofessionaalseid inimesi. Nüüd oleme sundseisus, koondada tuleb niikuinii ja alles jäävad vaid tõelised spetsialistid."

Energeetika ja veekäitlusseadmete müügi, paigalduse ja hooldamisega tegelev AS Filter on rohkem kui viieteistkümne aastaga Eesti turul alustanud ettevõttest edenenud rahvusvaheliseks kontserniks, kel esindused Lätis, Leedus, Valgevenes, Venemaal ja Bulgaarias.

Viimatine laienemine leidis aset eelmise aasta lõpus, kui Filter omandas Venemaal kaks firmat. Selle käiguga loodetakse idasuunalist eksporti suurendada lähemate aastatega umbes kaks korda.

ASi Filter tegevjuhi ja osaniku Antti Toppi sõnul oli pidev laienemine ja müügimahu kasvatamine eesmärk juba firma asutamise ajal, selle esimene tulemus oli pärast paariaastast Eestis tegutsemist tütarettevõtete asutamine Lätis ja Leedus.

Toppi märkis, et kunagi pole laienemiste taga olnud soov turgu hõivata, ennekõike on eesmärk ikkagi müügitulu kasvatada ja ettevõtet läbi selle võimsamaks muuta.

Tütarfirma ülesostu asemel ise üles ehitada

"Selles sektoris pole väikesel ettevõttel mingeid võimalusi.Et suurte maailmakontsernidega hangetel konkureerida, pead olema saavutanud teatud mahu, sul peab olema juba kindel seljatagune ning portfellis tehtud tööd, mida uutele tellijatele ette näidata," iseloomustas Antti Toppi Filtri kiire kasvu ajendeid. "Piiri taga oleme õigeks pidanud oma allüksuste n-ö nullist ülesehitamist. Ettevõtete ülesostmise teel laienedes võib probleemiks saada see, et soetatava firma ärikultuur ei sobi meie omaga."

Kasvule järgnev tagasilöök ei peaks ehmatama

Gasellfirmad peaksid endale kindlaid sihte seadma ja neid järjekindlalt ellu viima, palkama ettevõttesse meeskonna, kellele saab nii päeval kui ka öösel kindel olla ning mitte jääma mingile kättevõidetud tasemele seisma, hindas Toppi.

Ka Filter areneb tema sõnul edasi, edaspidi nähakse suurimaid kasvuvõimalusi Venemaa katlasüsteemide ja koostootmisjaamade turul ja Skandinaaviamaades biokütustel põhinevates energeetikaprojektides.

"Selles pole midagi traagilist, kui mitmele järjestikusele kiire kasvu aastale järgneb väike tagasilöök. Seda tuleb võtta kui hingetõmbeaega, et ettevõtet ja kasvu aastatel kiiresti laienenud tegevusvõrgustikku korrastada," rääkis Toppi.

"Hoolitseda tasub ka selle eest, et ettevõttel oleks kõrvaltegevusi, millele toetuda ajal, kui otsene müük kuigi hästi ei lähe."

Omaaegne gasell on ka ehitusmasinate ja tõstukite müügiga tegelev OÜ Laadur - enne praegust kriisi jõuti Eestis tõstukite müügis 25-30protsendilise turuosani. Kiire kasv takerdus küll 2008. aasta majanduskriisi, mistõttu mullu asus ettevõte Äripäeva TOP 500s alles 348. kohal.

Siiski märkis Laaduri tegevjuht Fred Märtsoo, et kuigi kasvamine ise ei ole ettevõttel kunagi olnud eesmärk omaette ja selle nimel pole ka mingeid eraldi tegevusi tehtud, plaanitakse edaspidi püsida sama suure turuosa juures ja kasvatada ehitusmasinate müügis jt aladel turuosa.

Väikefirmas tuleb kätt ise rohkem külge panna

"Kui tõstukite turg on kukkunud kümme korda, siis Laadur kaotas 2009. aastal esimest korda ajaloos oma käibes ja seda pea kolm korda 2008. aastaga võrreldes," iseloomustas Märtsoo. "Langusega seoses oleme tegevust ümber korraldanud ja kokku tõmmanud, et sellega toime tulla. Samas ei ole meil praegu plaani ühtegi tegevuskohta sulgeda ega ühtegi tegevust päriselt lõpetada."

Märtsoo on seda meelt, et väikese kiiresti kasvava ettevõtte juhtimisel on oluline juhtidel ise pidevalt protsessis sees olla ning kiiresti ja õigesti otsustada, muidu ei tule kasvu ega arengut.

Suurema ettevõtte juhtimisel on tema sõnul olulisem strateegiate paikapanemine ja nende töötajateni viimine. Ja kui väikefirmas tuleb tegeleda klientidega otse, siis suuremas vajavad rohkem pühendumist töötajad, kes peaksid äriühingu omanike plaanid ellu viima.

Kommentaarid

Fred Märtsoo, OÜ Laadur tegevjuht

Kogu tegutsemise aja jooksul ei ole juhtkond otseselt ettevõtte kasvule panustanud, pigem on Laadur kasvanud koos turuga ja ilmselt on õnnestunud ka midagi hästi teha, sellest tuleneb n-ö orgaaniline kasv.

Ettevõtte kasvuks pikas perspektiivis on kindlasti vaja tegeleda valitud põhitegevusega, milleks ettevõttes on olemas kompetents ja seda kompetentsi tuleb pidevalt edasi arendada. Tihti on raske hoiduda kaldumisest vähem olulistele tegevustele või lasta ennast meelitada tegema asju, mida teised teevad.

Samuti tuleb oma väärtuste juurde kindlaks jääda ja leida sellised kliendid ja töötajad, kes neid jagavad, ja nendega koos siis tuleb ka kasv ja areng.

Alati tasub meeles pidada, et asjade kuidagi ära tegemine ja korralikult tegemine võtavad tegelikult täpselt sama palju ressursse ja aega, erinevuseks on aga, et teisel juhul ei pea sama asja enam uuesti tegema.

Indrek Ustav, ASi E-Profiil juhatuse liige

Ettevõtte arengu juures mängivad rolli head juhused, pühendunud meeskonna moodustamine ja nende töö sihipärane koordineerimine. Pärast iga arenguetappi tuleb uuesti hinnata ettevõtte võimekust, ja planeerida edasised tegevused.

AS E-Profiil on püüdnud neid põhimõtteid järgida - oleme investeerinud ja jätkuvalt investeerime oma töötajate koolitusse ja uutesse tehnoloogiatesse, kaasame konsultante valdkondades, kus on meist targemaid spetsialiste, eesmärgiga säilitada konkurentsivõime kiiresti muutuvas ja praegu väga pingelises turuvõitluses.

Arvame, et meil on arengus veel pikk tee minna - kui mõnele Eesti ettevõtte juhile võib tunduda, et ollakse väga suureks ja tugevaks kasvanud, tasub oma käibenumbrid eurodesse ümber arvestada ja siis uuesti turul ringi vaadata, kuidas need teiste Euroopa ja maailma ettevõtete näitajate kõrval välja paistavad.

Pane tähele

Kiire kasv võib lüüa sügavaid haavuÜleinvesteerimise oht - kukkunud müük ja vähenenud tellimused ei paku tootmisvõimsusele katet.Haldussuutmatus - müügivõrgu laiendamise tuhinas loodud tütarettevõtted hakkavad emafirmal üle pea kasvama.Rahanappus - pidev mahtude suurenemine nõuab järjest suuremat investeeringut tegevuse arendamiseks.Tööjõukriis - häid spetsialiste napib, tuleb läbi ajada n-ö juhusliku kaadriga, mis võib peagi ettevõtte mainele ja toodangu kvaliteedile kehvasti mõjuma hakata.Ideede puudumine - ettevõtte omanikel või juhtidel "jookseb juhe kokku" ehk edust pimestatuna ei märgata tulevikuarengule panustada.

Tasub teada

Firma peab suutma kasvuga kaasas käia

Käibe kasv tähendab:

lisanduvaid ja keerukamaid operatsioonetöötajate ja klientide arvu kasvukvaliteedinõuete tugevnemist ja mitmekesisustNeed muutused tingivad vajadused, mida ettevõte peab suutma areneda.

On vaja hinnata võimekust juhtida:

töötajate kompetentsi ja suutlikkust mahte teenindadakindlaid protseduure - enam ei sobi väikese kollektiivi suusõnalised kokkuleppedmüügi ja projektijuhtimise taseme tõstmist, tagamaks kõrge teenuse kvaliteetkvaliteeditingimuste selgekstegemist firmasAllikad: AS Filter, AS E-Profiil, Äripäev

Taust

Gasell - edukas kasvaja

Gasellfirma on kiirelt kasvav edukas ettevõte. Gasellinduse aluseks on Äripäeva Gaselli TOP, tänavune pingerida ilmus 29. jaanuaril. TOPi lähteandmed olid müügitulu ja kasum enne makse aastatel 2006, 2007, 2008.Ettevõtte 2006. aasta müügitulu peab olema üle ühe ja 2008. aasta müügitulu alla 179,7 miljoni krooni.Ettevõte peab olema tegutsenud vähemalt kolm järjestikust majandusaastat ja tegev ka praegu.Ettevõtte müügitulu ja kasum enne makse kasvasid 2008. aastal 2006. aastaga võrreldes vähemalt 50%.

 

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077