Üle noatera pääsenud Saab sihib 2012. aastaks kasumit

Rootsi autotööstuse ikooni surmasuust tagasi toonud Hollandi sportautode tootja juht Victor Muller ei jätnud teisipäeva õhtul tänamata arvukaid Saabi-fänne, kes Detroitist Tallinnani firma sulgemise vastu proteste korraldasid.

Nüüd tuleks fännidel poolehoidu ka ostudega kinnitada - mullu müüdud veidi enam kui 39 000 autoga Saabil pikka elulootust ei ole.

Saabi juhtima jääv rootslane Jan Åke Jonsson usub aga, et juba 2012. aastal on Saab taas kasumis. "Äriplaanis rehkendame me 2012. aastal kasumiga," ütles Jonsson eile Rootsi majanduslehele Dagens Industri. See eeldab vähemalt 100 000 auto müüki.

Väiketootja Spyker saab masstootja omanikuks
Kaks aastakümmet General Motorsile kuulunud Saabi müük Spykerile on nagu Koljati seljatanud Taaveti lugu - 100 töötajaga Spyker, kes mullu valmistas vaid 43 luksuslikku sportautot, neelab 3400 töötajaga kahjumis masstootja. Ka Spyker ise pole kasumis olnud 2000. aastast.

Spyker oli viimane, kes Saabi ostuhuvilistest General Motorsiga visalt läbi rääkima jäi, ehkki detsembris alustas GM juba Saabi likvideerimist. Viimane kõnelustemaraton Stockholmis viis teisipäeva õhtul avalikustatud tehinguni.

Rootsi valitsus nõus Saabi laenu garanteerima
Spyker maksab Saabi eest 74 miljonit dollarit ning 326 miljonit dollarit eelisaktsiates. Võrdluseks maksis GM ise 1989. a vaid 50%se osaluse eest Rootsi autotootjas 600 miljonit dollarit. Tehing loodetakse lukku lüüa veebruari keskel. Enne peab Euroopa Investeerimispank otsustama 400 miljoni euro suuruse laenu Saabile, millele Rootsi valitsus on juba valmis garantiid andma.

Saabi likvideerimine peatatakse. Aasta jooksul, mil GM Saabile ostjat on otsinud, lootuse ja meeleheite vahel heidelnud töölised tervitasid Mullerit eile Trollhättani tehases rõkkava aplausi ja loosungitega "Victory för Victor".

Saab liidetakse Spykeriga valdusfirmasse Saab Spyker Automobiles N.V, mida juhib Victor Muller, kellele kuulub firmas 38%ne osalus. Spykeri omanikeringest on välja ostetud Vene oligarh Vladimir Antonov, mis oli GMi nõudmine Saabi müügiks. Tehingu kõigi rahastajate nimesid pole Muller avalikustanud.

Äriplaaniks jääb sama plaan, mis oli algselt Saabi ostma pidanud Rootsi sportautode tootjal Koenigsegg - 2010 toob Saab turule mudelid 9-5 ja 9-4x.

Analüütikute hinnangul on uue Saabi suurim nõrkus nišitootja staatus - enam pole seljataga suurkontserni, kellega tootmis- ja arenduskulusid jagada.

60aastase kaubamärgi fännid usuvad aga, et õige omanikuga tõuseb Saab jalule. "See on suurepärane kaubamärk. See on ilmselt üks suuremaid kaubamärgi lörtsimise lugusid kogu autotööstuse ajaloos," ütles agentuurile Reuters IHS Global Insighti analüütik Tim Urquhart. "Saab oleks võinud olla Rootsi Audi, kui seda oleks 20 aastat tagasi õigesti juhitud." Kas Spyker on õige omanik, saab näha.

Osale arutelus

  • Sirje Rank

Toetajad

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Valdkonna töökuulutused

Ferrometal otsib B2B KLIENDIHALDURIT

M-Partner HR OÜ

24. august 2017

NPM Silmet otsib TOOTMISJUHTI

NPM Silmet AS

02. september 2017

Coma Investing otsib EKSPORDIMÜÜGIJUHTI

M-Partner HR OÜ

31. august 2017

Käsi­raamatud