Autor: Ain Alvela • 3. detsember 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Trükitööstus käis põhjas ära

Trükikodade jaoks tõi tänavune sügis juba vahepealsele kriisile leevendust – käibed on hakanud aasta algusega võrreldes kerkima, ekspordimaht suureneb ja suvine tsehhides valitsenud vaikelu on asendunud kuni kolmes vahetuses töötavate trükipresside undamisega. 

Tegelikult on need siiski vaid esimesed paranemise ilmingud, millest ei maksa arvata, nagu oleks taevas trükikodade kohal murepilvedest puhas. Trükikojad on sunnitud teenuste hindu aina alla laskma, ent sellele vaatamata kummitab tellimuste vähenemine kogu trükitööstuse sektorit ja pinnal püsivad ettevõtted, kes jõuliselt tootearendusse panustavad ja samas kulusid alla suudavad suruda.

OÜ LabelPrint juhataja Sten Sarapi sõnul tuli esimesel poolaastal ikka väga keeruliste oludega rinda pista. „Aga praegu läheb meil juba suhteliselt hästi,“ tõdeb ta. „Suureks abiks on ekspordi osakaalu suurenemine, lootus on, et see suureneb lähiajal veelgi.“  Ta räägib, et trükimasinad töötavad kahes-kolmes vahetuses ning tähtaegadest kinnipidamisega on raskusi, sest tööd on nii palju.

OÜ Heidelberg Balticum trüki- ja viimistlusseadmete müügijuhi Urmas Kadaku hinnangul on kodumaise trükitööstuse toodangumahu languskõver põhjas ära käinud ning nüüd järgneb juba taastumine. Küll aeglane, kuid siiski. „Kiiret tagasijõudmist aasta-kahe tagusele tasemele oleks liiga naiivne loota,“ nendib Kadak. „Põhiline kasvumootor on meie eksporditurgude kosumine, Eesti turu toibumine on pigem vaid toetav tegur.“

Ta leiab, et trükikojad peavad nendes tingimustes kriitilise pilguga üle vaatama oma tootmise ning lihvima selle võimalikult efektiivseks. „Just tootmise tõhusus on tuleviku märksõna,“ on ta veendunud. „Tegemist pole enam mingi alternatiivi või turundusnipiga, vaid küsimus on ellujäämises.“

ASi Ilo juhataja Anti Päiv ütleb, et ettevõte üritab kriisiaja üle elada võimalikult väikeste kaotustega, ent käibe ja kasumi langusega peab siiski leppima.

„Praegust madalseisu mõjutab põhiliselt tellimuste vähenemine ja see sõltub juba kogu majanduse kokkutõmbumisest,“ leiab ta. „Trükiettevõtted ja ka kõik teised ettevõtted peavad vähendama kulusid, tõstma efektiivsust ning tegema ettevalmistusi olukorra stabiliseerumiseks, et siis normaalselt jälle tööle hakata.“

Trükitööstuse praegusest seisust saab rohkem lugeda Äripäeva Trükitööstuse ja Kirjastuste TOPi erilehest.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077