Autor: Kadrin Karner • 19. november 2009
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Bensiin peab andma teed (bio)gaasile

Terendav oht saastapilvedesse mattuda paneb tööstusriike kasutusele võtma fossiilsest toorainest sõltumatuid ja vähem heitgaase tekitavaid mootorikütuseid.

Arvestatavaks alternatiiviks naftasaadustele on bioetanool, biogaas ja maagaas. Euroliit on eesmärgiks seadnud, et aastaks 2020 peab 20% kasutatavast mootorikütusest olema biokütus, muu hulgas läheb arvesse ka maagaas.

Kuna biogaasi tootmine, ennekõike selle puhastamine on kallis ja praegu veel tehnoloogiliselt ebaefektiivne, siis kütusele kuluva raha säästmisest esialgu rääkida ei saa. Küll aga maagaasi puhul, mis on diislikütusest kolmandiku odavam.

Saaste kahaneb olematuks

Septembris ja oktoobris oli Tallinna Autobussikoondise (TAK) käsutuses maagaasil (CNG-kütus) töötav MANi linnabuss, mis eraldab õhku lämmastikoksiidi 80% ja süsinikoksiidi 97% vähem kui diislibussid, tahkeid osakesi peaaegu ei tekigi.

MAN sõidukite Eesti edasimüüja OÜ Keil M.A. müügijuht Andres Mängel tunnistas, et enamik Euroopa riike on alternatiivkütuste kasutuselevõtuga Eestist ees.

"Nii tööstuses kui ka transpordis on vaja kasutusele võtta üha puhtamaid tehnoloogiaid, et saastetrahvi mitte maksta," kinnitas Mängel. "Kõige lihtsam on seda korraldada suure masinapargiga linnatranspordifirmas. Just nende tegevus mõjutab saastefooni eriti."

Eestis sõidab 18 gaasiautotEestis saab CNG-kütust tankida Eesti Gaasile kuuluvas maagaasitanklas. Eesti Gaasi turundusjuht Marge Randmaa ütles, et TAKi kõrval on maagaasi mootorikütusena kasutamise vastu huvi tundnud Ragn-Sells ja Eesti Post. Esimene testib praegu Rootsist saadud Volvo maagaasiautot, Eesti Posti käsutuses on prooviks EG Võrguteenuste CNG-kütusel töötav sõiduk.

TAKis olnud buss sõitis ühe tankimisega 400 km, Ragn-Sellsi prügiveok kuni 300.

ASi Ragn-Sells ärijuht Agu Remmelg märkis, et firma jaoks on esikohal kindlustada oma keskkonnasõbralikku olemust.

"Kohest säästuefekti ei pruugi alternatiivsetel kütustel olla, ent küllap muutub nende kasutamine kunagi ka majanduslikult põhjendatuks," rääkis ta.

"Eestis on paarkümmend maagaasil töötavat autot, valdavalt eraklientide masinad," selgitas Randmaa. "Põhiline motivaator maagaasikütuse kasutamiseks on kokkuhoid ja keskkonna säästmine. Oleme seisukohal, et ei lase väikestel hinnakõikumistel gaasikütuse hinda mõjutada."

Eesti Gaas plaanib rajada - võimalik, et koostöös biogaasi tootjatega - veel paar CNG-tanklat pealinna või Via Baltika äärde.

Kommentaar

Ahto Oja, OÜ Mõnus Minek juht ja omanik

Projekti GaasiKiirTee peamine sihtgrupp on masinaparke (bussifirmad, transpordiettevõtted, prügikäitlejad, kullerid, taksofirmad, päästeteenistus jne) omavad ettevõtted, avalik sektor ja biogaasi tootjad.

Projekti abil levitatakse parimaid praktikaid ja võimalikke tehnoloogiaid gaasiliste kütuste, nagu maagaas ja biogaas, kasutamiseks mootorikütustena, biogaasitanklate võrgustiku loomist ja laiendamist, biogaasi tootmist ja puhastamist mootorikütuseks sobiva kvaliteedini ja gaasiliste mootorikütuste jagamist tarbijatele.

Juba võib öelda, et üldine suhtumine metaanipõhiste mootorikütuste kasutamise osas paraneb.

mis on mis

Gaas mootorikütusena*Propaan - vedelgaas, kasutatakse kütusena lisaseadmetega varustatud bensiinimootorites. Väävlisisaldus kuni viis korda väiksem kui pliivabal bensiinil. Hind alates 7.90 liiter.*Biometaan - puhastatud biogaas, mida saadakse anaeroobse metaankäärituse protsessi teel. Mootorikütuseks sobib biogaas, mis sisaldab 55-65% metaani (CH4). Eestis müügil pole.*Maagaas - looduslik metaan, kasutatakse kokkusurutult nn surugaasina ehk CNG (Compressed natural Gas).Eestis saab CNGd tankida praegu ainsas avalikus, Eesti Gaasile kuuluvas maagaasitanklas Tallinnas Suur-Sõjamäel. Surugaasi kilogrammi hind on 10.60 kr.

tasub teada

-Projekt GaasiKiirTee tutvustab uusi kütuseid-Eesmärk Eestis on maa- ja biogaasi kasutuselevõtu plaani koostamine.-3. detsembril 2009 Tallinnas toimuval konverentsil tutvustatakse maagaasi ja biometaani mootorikütusena kasutamise võimalusi.-Määratletakse takistused investeeringutele ja infrastruktuuri rajamisele.-Ettevõtjatele jagatakse infot gaasikütuste kasutamise kohta.-Nõustatakse biogaasi tootjaid ja tehakse tasuvusanalüüse.-Kaardistatakse Euroopa biogaasitanklad .-Projekti rahastab ELi Intelligentse Energia fond.-Rootsis on 1061 maagaasi mootorikütusena kasutavat linnaliinibussi, Soomes 105, Taanis 80 ja Islandil kaks.-Euroopas on 8,2 miljonit gaasikütust kasutavat mootorsõidukit.-Maailmas on üle 33 000 gaasitankla.-Eestis on 18 CNG-kütust kasutavat sõidukit.Allikad: OÜ Mõnus Minek, AS Eesti Gaas, Eurostat, statistikaamet, Äripäev

 

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077