Kommentaar: Eestis müüdav kütus võib olla mürgisem Soome omast

Esmaspäevases Äripäeva rubriigis Tööstus
viskab kütuste ja määrdeainete magister Raul Ernes kivi Eesti kütusemüüjate
kapsaaeda, pannes neile süüks liigse tolueeniga rikastatud bensiini
maaletoomist.

Ernes märgib, et kütusemüüjad varjuvad tähise Euro taha, et müüa Eestis ebastabiilse kvaliteediga kütust, mille reklaamitav oktaanarv on saadud tänu tolueeni, butaani ja teiste aromaatsete süsivesinike lisamisel kütustele.
Seadus määratleb, et autobensiin tohib sisaldada kuni 35 mahuprotsenti aromaatseid süsivesinikke, ei maini aga sõnagagi tolueeni. Tolueen on aga sissehingamisel ääretult ohtlik ja võib põhjustada ravimatut kopsupõletikku. Iseäranis laastavalt mõjub tolueen rasedate ja veel sündimata laste tervisele.
"Tanklad haisevad tolueeni järele, kuigi korralikule bensiinile peaks selle ebameeldiva haisu eemaldamiseks lisatama aromaate," räägib Ernes. "Meie kütusemüüjad kasutavad oma tähistuses sõna Euro, samas on aga selgusetu, mis on näiteks meie 98 Euro Futura ja Soomes müüdava 98 Futura bensiinide vahe. Pealegi, oma reklaamides kütusemüüjad jätavad selle Euro mainimata, reklaamitakse ikka Futurat või Ultimat."
Selline vahetegemine tähendab Raul Ernese hinnangul seda, et kütusemüüjad jätavad endale taganemistee puhuks, kui keegi peaks Eesti Euro Futura ja Soome Futura bensiine võrdlema ja leidma, et Euro tähisega kütus on mingi parameetri põhjal madalama kvaliteediga. Siis saab alati kaitsta end tõsiasjaga, et tegemist ongi ju erinevate toodetega.
"Tegu on kavala pettusega, mis annab ilmselt võimluse lisada bensiinile räigeid oktaanarvu tõstjaid nagu näiteks tolueen ja vedelgaas," tõdeb Ernes. "Venemaalt pärinev n-ö baasbensiin on ebastabiilne ning selle oktaanarv näiteks 95. Lisaainetega timmitakse see 98 peale."
Neste Eesti peadirektor Indrek Kaju kinnitab, et Neste müüdavad kütused vastavad ELis kehtestatud nõuetele ja ei tehta vahet ühes või teises euroliidu riigis müüdava kütuse kvaliteedi vahel. Tema sõnul on Eesti turg nii väike, et kindlasti ei hakka Mongstadi ega Mazeikiu naftakombinaat meie jaoks eraldi mingit eriti halva kvaliteediga kütust tootma.
Et aga kütusetehased lisaainetega bensiini oktaanarvu täpseks timmivad Kaju ei eitagi. "Kvaliteet on kehtestatud normi minimaalse piiri lähedal," selgitab Kaju. "Ka Äripäev ei hakka ju tervet lehte läbinisti kriitpaberil tootma, kuigi võiks, sest see pole otstarbekas. Nii on ka kütustootjate puhul - tehakse kütust, mille koostis mahub kehtestatud normide piiresse."
Eesti Statoili müügidirektor Helle Kirs-Toigeri sõnul ei tegele Eesti Statoil tolueeniga, tolueeni kütustele lisamisega ega ka mingil muul viisil mootorikütuse omaduste muutmisega. "Mistahes meie poolt müüdavad kütused vastavad Eesti Vabariigi ja Euroopa Liidu poolt sätestatud kehtivatele nõuetele ja nendele ei ole tolueeni lisatud," kinnitab ta.
Tarbijakaitseameti tarbijakaebuste osakonna peainspektor Andres-Ivar Kadaja kinnitab, et tolueeni sisalduse kohta ei ütle ükski standart midagi. "Oleme regulaarselt kütuseproove võtnud ja analüüsinud, aga tolueenisisaldust eraldi ei kontrollita," ütleb Kadaja.

Osale arutelus

  • Annika Matson

Toetajad

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Arvamused ja blogid

Valdkonna töökuulutused

HILTI is looking for a SALES REPRESENTATIVE

Manpower OÜ

03. november 2017

Tööstusliidrid

Teabevara