22. märts 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Digitaliseerimisekspert: milline on uus tarkvarade reaalsus kaubanduses?

Aastakümneid kestnud seis kaubanduses, kus ettevõtted proovivad oma kõik protsessid katta ühes majandustarkvaras (ERP), järjest enam mureneb. Mis on alus praegusele olukorrale ning miks ei saa uut reaalsust enam ignoreerida, seda kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Toomas Olli.

Iganenud reaalsus: Üks majandustarkvara kõikide protsesside jaoks

Uue majandustarkvara juurutamine ettevõttes on suur ja ressursirohke protsess. See võtab palju aega, kohanemist uute protsesside ja loogikatega ning senini on olnud see ka suur finantsiline investeering. Kui see kadalipp on juba ette võetud, siis on loogiline, et sellest tahetakse ka maksimaalselt välja võtta. On soov, et ERP-i võimekus katab kõik finantsi, lao, tootmise jms seonduvad protsessid. Seda ta ka teeb, üldjuhul.

Ühe tarkvara puhul aga peab leppima sellega, et tuleb teha kompromisse. Üldjuhul on ettevõtetel laual kaks varianti – kas kohandada oma äriprotsesse ja leppida standardlahendusega või teha veel kulukaid lisainvesteeringuid, et saavutada enda ettevõtte unikaalsust toetav süsteem.

Kuidas vältida tarkvaralisi kompromisse?

Vaadates tulevikku näeme me väga selgelt, kuidas tarkvara turul toimub killustumine. Ühe kõike hõlmava lahenduse asemel liigutakse väiksemate tükkide ja pilvelahenduste suunas, mis annavad ettevõtetele rohkem paindlikkust ja võimalusi.

Seega, lihtsalt ja loogiliselt – võta kasutusele mitu tarkvara, mis vastavad sinu ärivajadustele. Liidesta need omavahel. Kui nüüd midagi muutub, siis risk, et see muutus mõjutab kogu süsteemi, on väiksem. See vähendab ka suuri finantsiliste väljaminekute riske ja loob inimestele stabiilsemad protsessid.

Millised tarkvarad aitavad ettevõttele lisaväärtust luua?

Küsimuse ees, kas võtta kasutusele majandustarkvara laomoodul või juurutada hoopiski eraldiseisev laotarkvara (WMS) ja see liidestada, on seisnud kindlasti paljud juhid. Mõlemal variandil on omad plussid ja miinused. Miinuste poole pealt, nagu eelnevalt mainisime – potentsiaalsed kompromissid võimekuses. Plusse on siinkohal aga mitmeid.

Laohaldussüsteem võimaldab hõlpsasti erinevaid andmeid koguda ja jälgida. Näiteks saab vastuse küsimustele, mis laokaupa ja millises koguses kuhu liigutati, kui palju see aega võttis jms. Kuid info on vaja ka süsteemist kätte saada ja esitada asjaomastele töötajatele. Siinjuures tulevad appi visuaalsed personaalsed töölauad, kus on välja toodud töötajale vajalik info. Töölaudade loomiseks on olemas erinevad tarkvarad, näiteks ärianalüütika lahendus PowerBI.

Samuti, kõik tahavad masinloetavaid andmeid, et vähendada käsitööd miinimumini. Siin on abiks ribakoodid ja mobiilsed seadmed, mis liidestatakse laohalduse tarkvaraga. Kuid igas laos on kaupu, mille koguseid pole võimalik automaatselt lugeda. Siin võivad abiks olla näiteks liidestatud kaalud.

Lõpliku vastuse ja sisendi otsustamisele, millist tarkvara eelistada, annab eelnev ettevõtte lao haldamise vajaduste analüüs.

Rikastatud tooteinfo toob paindlikkuse

Teine lahendus, mis annab ettevõtetele uut võimekust, on tooteinfo rikastamise süsteem (PIM). Kui ettevõttel on juba majandustarkvara raames funktsionaalsus olemas, siis tavaliselt ei nähta suurt vajadust lisatarkvara järele. Sõltub ka sellest, kui palju on ettevõte on majandustarkvara erilahendustesse investeerinud.

Peamine erinevus majandustarkvaraga on see, et seal pole vajalikku visuaalset materjali, mida PIM võimaldab: pilte, sertifikaate, reklaame, joonised jne. PIM vaatab tulevikku ja on funktsionaalne toote info halduse keskkond: mitmekeelsuse tugi, 360 kraadi toote ülevaade ühes kohas, kaasa arvatud toote variatsioonid (värvid, mõõdud jms). Saab hallata, mida ja millistes kanalites toodet publitseerida, lisaks kampaaniate ja tegevuste haldus.

PIM-i peamine eelis on paindlikkuse lisamine ettevõttesse. Lahendus võimaldab kliendile tagada kehtiva info kättesaadavuse igas kanalis. Ettevõte võib täna veel rahulduda olemasoleva majandustarkvara poolt pakutavate võimalustega, kuid kui on soov laieneda välisturgudele ja pakkuda tooteid mitmete müügikanalite kaudu, siis tasub kindlasti kaaluda PIMi kasutuselevõtmist.

Kokkuvõtteks, kui ERP on ettevõtte tuumaks, siis süsteemid nagu PIM, WMS ja näiteks ka kassasüsteemid on liidestatud satelliidid, mis töötavad reaalajas koos selleks, et rahuldada klientide vajadusi ja pakkuda head kliendikogemust, sõltumata müügikanalist.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077