11. jaanuar 2019
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

Liitreaalsuse kasutamine tööstuses - Volvo näide

Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Toomas Olli.
Foto: Stella-Kaisa Kanemägi
Volvo usub, et nad suudavad uute autode väljatöötamise protsessi vähendada 30 kuult 20 kuule, kasutades HoloLensi, kirjutab Columbus Eesti digitaliseerimisekspert Toomas Olli.

Autotööstuses toimuvad suured muutused. Tootjad õpivad kasutama piiratud ressursse loominguliselt ja tegema uusi asju tundmatul maastikul: nimetagem kasvõi isesõitvaid autosid, elektri- ja vesinikuautosid, jne. Liitreaalsuse (vahel nimetatud ka laiendatud reaalsus – augmented reality) kasutuselevõtt võib olla järgmiseks suuremaks innovatsiooniks autode disainimises, tootmises, müügis ja hoolduses.

Heaks näiteks on Volvo ja Microsofti teedrajav koostöö liitreaalsuse kasutamises. Microsofti liitreaalsuse prillid HoloLens on juba mõned aastad saadaval olnud, kuid selle kasutuselevõtt on siiski võrdlemisi algjärgus. Hololens on sisuliselt holograafiline arvuti – ta võimaldab kasutajal suhelda hologrammidega, neid kujundada, liigutada ja ühendada reaalmaailmaga. Nii riist- kui tarkvara paikneb prillides ja ei vaja juhtmeid ega ühendust teiste seadmetega.

Microsoft usub, et hologrammid on arvutite järgmiseks evolutsioonietapiks

Volvo koduleht ütleb: „Me oleme esimene autobränd, kes teeb koostööd Microsoftiga, et arendada eesrindlikke tehnoloogiad, mis kasutavad hologramme, et märkamatult kombineerida päris ja digitaalset maailma.“

Volvo eksperimenteerib HoloLensiga nii toote kujundamisel, koolitusel, tootmisel kui ka müügis.

Tuntav konkurentsieelis kiirusest

Sõidukite väljatöötamisel kasutatakse HoloLensi, et visualiseerida 1:1 mõõtkavas mudeleid. See on odavam, kiirem ja mõjuvam kui arvutiekraan, 3D printimine või füüsiline mudel.

Volvo soovib HoloLensi abiga luua täisvirtuaalseid sõidukimudeleid. Insenerid saavad näiteks ülevaate kütuse sissepritse süsteemist nii seest kui väljast ja iga nurga alt. Samuti võib kiirendada või aeglustada mehhaanilisi protsesse, et neid mitmesugustes tingimustes paremini jälgida. Erinevad spetsialistid eri asukohtades töötavad sama mudeliga üheaegselt. Volvo usub, et nad suudavad uute autode väljatöötamise protsessi vähendada 30 kuult 20 kuule, kasutades HoloLensi.

HoloLens võimaldab teha kiireid otsuseid, lühendada projekteerimistsüklit ja parandada suhtlemist eri osapoolte vahel

HoloLens lubab tooteid kokku panna kiiremini, täpsemalt ja kvaliteetsemalt. Koostamine võib olla keeruline ja vahel tuleb jooniseid ja juhendeid uurida, et saaks õiged detailid õiges järjekorras kokku.

HoloLens ei asenda tootmis- ja hooldusprotsesse, vaid pigem laiendab neid infoga.

Tänu HoloLensile pääsevad tehnikud ligi keerulisele teabele, mis pärineb mitmest allikast ja mis on visuaalselt esitatud. Ka suhteliselt lihtsa virtuaalse heads up ekraani kasutamine aitab suurendada efektiivsust. Samuti saab ühendust võtta tehnilise toega, kes annab instruktsioone ja märgib ära, kus ja mida tehnik peab tegema.

Tootmisjuhid näevad sõnumeid, samuti toote, planeerimise ja materjalide andmeid reaalajas. Seda ka tootmispinnal liikudes, mitte ainult kontoris laua taga istudes. Kolleegidega suheldakse nii holograafiliste kui ka mitteholograafiliste rakenduste kaudu.

Aju tõlgendab hästi loodud virtuaalreaalsust kui päris elu, pakkudes emotsionaalselt laetud kogemust

Tavaliselt otsustab klient proovisõidu põhjal, kas osta või mitte. Volvo kasutab HoloLensi autode müügisalongis, et pakkuda klientidele kogemust ja infot uuel innovatiivsel moel. Näiteks turvasüsteemid – virtuaalprillidega on võimalik elulähedaselt näidata, kuidas sensorid peatavad auto enne kokkupõrget (vaata ka videot allpool). See annab tugevama sõnumi klientidele, kes saavad paremini aru auto võimalustest.

HoloLensi abiga saab klient tulevikus ise autot konfigureerida. Ta näeb võimalikult realistlikku lahendust koheselt, näiteks valides värvi, velgesid või sisustust. Nii saab klient endale tellida soovikohase auto vähese vaevaga.

Volvo kogemus näitab, et uute tehnoloogiate kiire juurutamine lisab ettevõttele PR väärtust.

Peamine eesmärk on siiski väärtus kliendi jaoks, mitte tehnoloogia iseeneses

Volvo arvates on tehisreaalsuse võimalused väga suured. Näiteks võib HoloLens esitada palju virtuaalseid töölaudu üheaegselt, mis vähendab arvutimonitoride tähtsust. See pakuks häid võimalusi ka tavalisele kontoritööle. HoloLens võimaldab vahetumat suhtlemiskogemust avataaride vahendusel, kui inimesed ei paikne samas füüsilises ruumis.

HoloLensi abil saab hõlpsasti esitada infot ja hallata protsesse. Kuid üks oluline aspekt ei ole esmapilgul märgatav ja see võib järjest olulisemaks saada: HoloLensi vahendusel kogutud infot on reaalajas võimalik kasutada näiteks andmetöötluses, raamatupidamistarkvaras, tootmises, kliendiandmebaasis, jne.

Volvo usub, et virtuaalreaalsus hakkab üha enam ka igapäevaellu imbuma. Võimalusi on lõputult. Veel kümmekond aastat tagasi võisime ennustada, kuidas tehnoloogia areneb. Kuid täna on järjest raskem tulevikku ennustada, sest digitaalsed tehnoloogiad arenevad eksponentsiaalselt.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077