• 13.02.12, 14:08
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Elektriautoga elektriturule

Eestis on elektriautode kui keskkonnasõbralike transpordivahendite kasutuselevõttu juba mõnda aega propageeritud. Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi elektromobiilsuse programmi raames välja töötatud korra alusel saab eraisik taotleda isegi toetust elektriauto ja selle laadija soetamiseks. Üle-eestiline laadimisvõrgustik peaks ministeeriumi plaanide kohaselt valmima selle aasta jooksul (vt lähemalt www.elmo.ee). Samuti on sotsiaaltöötajate kasutusse antud 507 elektriautot katsetamaks oma esimest Eesti talve. Vaieldamatult on elektriautode laialdasem kasutuselevõtt oluline tehnoloogiline areng (Euroopa Parlamendi 6. mail 2010. aasta resolutsioonis elektriautode kohta on täpsemalt kirjeldatud, millised küsimused vajavad seoses elektriautode kasutuselevõtuga lahendamist), mida tuleks aga suunata nii, et areng läheks soovitud suunas, täidaks ootused ja vajadused ning sobituks valdkonna globaalse arenguga.
Teatavasti vajab elektriauto aku aeg-ajalt elektriga laadimist, mida saab korraldada mitmel viisil. Nii võib auto omanik laadida akut, kas oma kodus või siis avalikus laadimispunktis, mis võib kuuluda nii avalik-õiguslikule isikule (nt riik, kohalik omavalitsus) kui eraõiguslikule isikule (nt parkla, tankla või kaubanduskeskuse omanik). Elektriautode kasutuselvõtuks on vajalik seega elektrivõrgust elektri saamine, mis tähendab esiteks, et laadimisvõrk tuleb liita elektrivõrguga ning teiseks seda, et aku laadimiseks tuleb elektrit osta ja müüa. Nii laadimispunkti liitmine elektrivõrguga kui elektri ost-müük on tegevused, mis kuuluvad elektrituruseaduse reguleerimisalasse, kuid mida seadus elektriauto ja selle laadimise eripärast lähtuvalt veel ei reguleeri. Kas eraldi regulatsioon oleks üldse vajalik või võiks jätkata nii nagu praegu, kus Kredex hakkab korraldama ja haldama 200 kiirlaadimispunktiga laadimisvõrgu rajamist, võrguettevõtja ehitab välja liitumispunktid ning võrku hooldab, mõõtmist ja infovahetust korraldab, elektrit müüb .... kes ja kelle kulul?  Või oleks siiski targem mõelda läbi pikaajalisem ja integreeritum lahendus?
Elektriauto avalikuks kasutamiseks mõeldud laadimisvõrk on oluline ja kallis infrastruktuur, mistõttu  tuleb otsustada, kas sellele peaks olema kõigil isikutel võrdne juurdepääs või tuleks see valdkond jätta erainitsiatiivil arendamiseks. Üks võimalik lahendusviis oleks näiteks selline, kus avalikuks kasutamiseks mõeldud elektriautode laadimisvõrk kuuluks võrguettevõtja elektrivõrgu koosseisu ja võrguettevõtja hakkaks osutama uut liiki võrguteenust. Põhjuseid, miks selline lahendus oleks mõistlik, on mitmeid. Esiteks on laadimisvõrk osa paljuräägitud smart-grid´ist, mis peab lisaks kvaliteetsele elektrivarustusele võimaldama ka kahesuunalist infovahetust elektrivõrgu ja elektriauto vahel. Targa elektrivõrgu arendamise eest vastutavad eelkõige võrguettevõtjad. Teiseks peaks laadimispunktides sarnaselt muu elektrivõrguga olema elektriautodele tagatud mittediskrimineeriv, regulaarne ja kvaliteetne elektrivarustus, samuti olema korraldatud elektrienergia mõõtmine kauglugemise teel ja arvelduseks vajalik mõõteandmete töötlemine. Elektrituruseadusest tulenevalt on need kohustused võrguettevõtjal niikuinii. Kolmandaks peaks elektrituru avanedes olema elektriautode omanikel võimalus ka laadimispunktis osta elektrit enda valitud elektri müüjalt, selleks saab kõige paremini eeldused luua võrguettevõtja. Neljandaks teostaks Konkurentsiamet sellisel juhul turujärelevalvet nii laadimisvõrgu kasutamise tasude, tingimuste kui ka tarbija kaebuste osas.
Teine võimalus uudsele laadimisteenusele lähenemiseks on luua uus elektrituru osaline, nn elektriauto laadimispunkti haldur, kes hakkaks vastutama laadimispunkti väljaehitamise ja seal laadimisteenuse, sh elektrienergia müügi eest. Sellisest tegevusest võivad mitmed ettevõtjad huvitatud olla lootes saavutada konkurentide ees konkurentsieelise, olgu seda siis kliendile või oma töötajale elektriauto laadimise lisaboonuse pakkumise teel. Elektriauto laadimispunkti haldurile peaks sarnaselt teiste elektrituru tegevustega laienema tegevusloa kohustus ja teenuse ning teeninduse kvaliteedinõuded. Seda ikka selleks, et tagada elektriauto omanikule kvaliteetne laadimisteenus, korrektne mõõtmine ja mõõteandmete töötlemine ning tarbitud teenuse eest arveldamine. Samuti tuleb välistada mittenõuetekohasest laadimisvõrgust tulenev oht võrguettevõtja elektrivõrgule.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Laadimisteenuse osutamine tähendab vajadust ka uut tüüpi võrgu- ja elektrilepingute järele, sest elektriautot laetakse rohkem kui ühes kohas. Nii võiksid võrguettevõtjad (või laadimispunkti haldurid) ja elektri müüjad pakkuda elektriauto omanikule lepingut, mis ei ole seotud mitte konkreetse kohaga, vaid elektriautoga. Laadimisvõrgust elektri müügi avamine konkurentsile tähendaks omakorda elektri müüjatele täiendavat konkureerimisvõimalust pakkuda elektri müügi pakette ka elektriautodele.
 
Moonika Kukke
Energiaõiguse advokaatAdvokaadibüroo GLIMSTEDT
Autor: Advokaadibüroo GLIMSTEDT energia- ja keskkonnaõiguse blogi

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 23.05.25, 16:41
Energex - strateegiline partner, kes on kaasas ideest kuni investeeringu elluviimiseni
Majanduses valitsev ebakindlus sunnib paljusid ettevõtteid investeerimisplaane edasi lükkama, kuid sageli toovad just keerulistel aegadel tehtud nutikad otsused edu hetkel, kui turg taas kasvama asub. Õige hetke tabamiseks tuleb firma tegemistesse sügavam pilk heita, plaanid selgelt paika sättida ning õigel ajal õiged sammud astuda. Kuidas see täpsemalt käib ja kes ütleb, millal on just sinu äri jaoks see kõige õigem aeg?

Artikkel jätkub pärast reklaami

Hetkel kuum

Rapla Metalli tehasehoone.
Majandustulemused
  • 26.05.25, 13:06
Rapla Metall investeerib 2,5 miljonit eurot uude tehasesse
Täiendatud omaniku kommentaariga!
Eesti kõige edukama ettevõtte tiitli 2022 võitnud ettevõte saavutas värske masina- ja metallitööstuse kvartaliraporti andmetele tuginedes metallitoodete tootjate efektiivsuse TOPis 1,3 miljoni eurose käibega ühe töötaja kohta esikoha. Pildil Taavi Vesiaid ja Mihkel Rõuk.
TOP
  • 26.05.25, 08:30
Kõrge efektiivsuse TOP 22 | Vaata metallitoodete tegijaid, mis said rekordilise käibe ühe töötaja kohta
1,3 miljonit eurot käivet töötaja kohta teeb Äripäeva Rikaste topi esisaja ettevõtja
Graanul Investi koondkäive kahanes aastaga 102,7 miljoni euro võrra, ületades sellega kahekordselt valdkonna üldist koondkäibe kahanemist. Tulemust mõjutas üle-eelmise aasta kõrge võrdlusbaas.
TOP
  • 28.05.25, 08:34
TOP 10: puidutööstuse käibekasvu veavad tugevad saeveskid
Aeg helgeteks prognoosideks on möödas
Parim tarneahelajuht 2025 Ellyt Talv.
Uudised
  • 29.05.25, 14:15
Eesti parim tarneahelajuht 2025 on snäkitootja Ellyt Talv
Antsla vallast Võrumaal on loodud globaalne tarneahel! Ellyt Talv edendab ka Vietnami põllumajandust luues farmeritele tarneahela Euroopasse.
Pildil olevat K-Printi ületas esimeses kvartalis käibekasvuga vaid üks ettevõte.
TOP
  • 30.05.25, 10:48
TOP 10: trüki- ja pakenditööstuse suurimad käibekasvatajad
Haapsalu Uksetehas.
Majandustulemused
  • 26.05.25, 16:22
Haapsalu Uksetehas ujus turu langustrendile vastuvoolu ja kasvatas pisut käivet
ASi Toftan tegevjuht Martin Arula jätkab tööstuse juhina ka pärast müügitegingut.
Uudised
  • 22.05.25, 21:06
Combiwood ostis Toftani
Alates 1. detsembrist 2024 muutus Eestis liikluskindlustuse kohaldumine töömasinatele.
  • ST
Sisuturundus
  • 19.05.25, 14:27
Liikluskindlustus töömasinatele: muudetud seadus nõuab ettevõtetelt suuremat tähelepanu

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Artikkel jätkub pärast reklaami

Tagasi Tööstusuudised esilehele