Autor: Tanel Rebane • 28. märts 2019

Eristuva tooteta maailma ei valluta

Ilma hea ning eristuva tooteta ei ole maailmavallutusplaane mõtet teha, lisaks peab olema oma lugu ning oskus seda jutustada, kirjutab Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ettevõtluskeskuse direktor Tanel Rebane.
EASi ettevõtluskeskuse direktor Tanel Rebane.
Foto: Erakogu

Hiljuti teatas Eesti rõivatootja Baltika, et lõpetab Eestis tootmise, sellele järgnes sarnane uudis ka Sangarilt. Kodumaist toodangut hindava kliendina on seda valulik lugeda, kuid samas aitab see paremini mõista tegelikkust, kus senised ärimudelid enam lihtsalt ei toimi. Välisturgudel edu saavutamiseks vajavad Eesti ettevõtted mitte ainult kvaliteetseid ja eristuvaid tooteid, vaid ka oma lugu ning oskust seda haaravalt jutustada.

Kümne aastaga on Eesti keskmine palgatase pea kahekordistunud, kerkides 784 eurolt 2009. aastal 1310 euroni möödunud aastal. Kõrgem palgatase valmistab küll rõõmu palgasaajatele, kuid paneb proovile ka ettevõtete ärimudelid, sest palgakulu moodustab sisendkuludest ühe suurima osa. Kui kümme aastat tagasi võimaldas Eesti palgatase hoida tootmiskulud piisavalt madalal, et pakkuda välisturgudel head hinna ja kvaliteedi suhet ning tegutseda edukalt ka allhangete pakkujana, siis praegu ei suuda me hinna osas enam konkurentsivõimelistena püsida – ning see ei puuduta vaid rõivatööstust.

Nišš, mitte maht

Kui ettevõtjate eesmärk on edukalt müüa kvaliteetseid tooteid või teenuseid eksporditurgudel, tuleb hinnaargumendi kadumisel tõsisemalt panustada just oma toodetele ja brändidele. Näiteks on pakiroboteid tootev Cleveron keeldunud private label'i tüüpi koostööpakkumistest ning nad müüvad oma tooteid eranditult ainult enda kaubamärgi alt. Nii ei paku nad mitte ainult tehnoloogilist lahendust, vaid jutustavad oma lugu ning jätavad pikas perspektiivis siia ka hulga rohkem väärtust.

Hea brändi aluseks on oma lugu ning hea turunduse aluseks on oskus seda lugu jutustada. Ilma hea ning eristuva tooteta ei ole maailmavallutusplaane mõtet teha.

Loe pikemalt Äripäevast.

Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Liitu Tööstusuudiste uudiskirjaga!
Liitumisega nõustud, et Äripäev AS kasutab sinu e-posti aadressi sulle uudiskirja saatmiseks. Saad nõusoleku tagasi võtta uudiskirjas oleva lingi kaudu. Loe oma õiguste kohta lähemalt privaatsustingimustest
Harro PuusildTööstusuudised.ee juhtTel: 519 355 24
Toomas KeltTööstusuudiste toimetajaTel: 50 72 816
Anu SoometsSündmuste programmijuht Tel: 5164397
Rain JüristoReklaamimüügi projektijuhtTel: 6670 077