Ivo Suursoo:  digitaalne majandus loob uusi ärivõimalusi

Ajal, kus majanduse tagasihoidlike kasvunumbritega ehk „uue reaalsusega“ ollakse juba harjunud, räägitakse tehnoloogiamaailmas samuti üha rohkem uuest reaalsusest – digitaalsest majandusest, kirjutab Columbus Eesti ja Balti riikide tegevjuht Ivo Suursoo.

Sügis on paljudele emotsionaalselt nagu uue hooaja algus – inimesed on puhkuselt tagasi ja süvenemas tööle. See on ka hea aeg saamaks aru, mis meie äri järgnevatel aastatel enim mõjutab ja mis see digitaalne majandus siis õigupoolest on.

Digitaalse majanduse võtmeteguriks on digitaliseeritud andmete kasutamine. Mitte lihtsalt nende andmete esitamine aruannetena  vaid rakendamine selliselt, et seeläbi muuta seni toiminud äriprotsesse, tekitada konkurentsi täiesti uusi ärimudeleid või teha äri senisest erinevatel hetkedel.

Äriprotsesse muutva digitaalse majanduse üheks näiteks võib tuua Taxify. Tegemist on mobiiltelefonis toimiva tarkvaraga, mis seob endas taksosid ja annab võimaluse takso tellida „kiisule“ helistamata. Geniaalselt lihtne ja muudab senist äriprotsessi.

Samasse gruppi sobib ka 3D printimistehnoloogia, mis võimaldab juba täna suhteliselt odavalt välja trükkida tootmisettevõtetes vajalikke ruumilisi uute toodete prototüüpe. Sellega jäetakse vahele terve äriprotsessi osa, mis tegeles prototüüp-detailide valmistamisega.

Sensorid on samuti äriprotsesse muutvad abivahendid, kus füüsiliste esemete automaatmärgistamine ja lugemine võimaldab kiirendada nii protsesse kui ka neid operatiivsemaks muuta. Neid rakendatakse nii tootmises (näiteks automaat-komplekteerimiseks) kui ka teeninduses – kuni büroohoone sanitaarseisundi kontrollimiseni, et veenduda, kas lepitud kellaajal on toimunud põrandate pesu, mille registreerib vastav tolmu ja niiskuse sensor.

Uue ärimudeliga digitaalse majanduse näiteks sobib ka Airbnb. Kui klassikaline majutusteenus on olnud hotellide ja hostelite mängumaa, siis Airbnb seob oma digitaalsesse võrku tuhandeid eraisikuid, kes pakuvad oma kinnisvara baasil majutust. Sellega luuakse pretsedent, kus traditsiooniline hotelliäri on varem või hiljem mõjutatud, sest igaüks võib sisuliselt siseneda hotelliturule.

Ärihetkede muutmise digitaalse majanduse näiteks sobivad ka intelligentsed masinad (nn Smart Machines), mis suhtlevad tarbijaga väljaspool tööaega või võtavad mõnes töölõigus üldse üle inimese rolli – näitena siin IBM Watson, mida edukalt testitakse meditsiinis ja ennustuste kohaselt on Watson peagi võimeline määrama vähi diagnoosi kiiremini kui kogenud arst.

Paljud innovaatilised lahendused seovad endas mitut suunda – muudavad nii protsesse kui hetke, millal äri tehakse. Näiteks droonid – mehitamata lennuseadmed, millega Google plaanib hakata tellitud kaupu koju tooma. Huumoriga võib samasse ritta lisada ka 1000 € seaduse, mis loob maksuametnikele võimaluse teha maksumaksja korrektsuse kohta analüüse ilma ettevõtteid esmasel hetkel tülitamata.

Kas kõik need trendid ka reaalselt Eesti ettevõtteid mõjutavad või on see mingite suurte rahvusvaheliste ettevõtete mängumaa? Kindlasti mõjutavad. Pigem on küsimus, kas saame olla ise innovatsiooni eestvedajad? Ja kui ongi soov, siis kuidas õigupoolest lülituda digitaalse majanduse mängumaale?

Kahjuks ei ole olemas kõigile ettevõtetele sobivat juhendit, aga mõttemaailma seadmiseks mõned soovitused:

1. Alustage julgest unistusest. Kuidas võiks teie töö välja näha kauges tulevikus?
2. Esitage endale väljakutsuvaid küsimusi. Näiteks: mida kliendid tegelikult tahavad? Mis viiks kliendi kasutajakogemuse uuele tasandile? Mis on meie äriprotsessis kohmakas? Või kallis?
3. Ärge unustage investeeringu lühi- ja pikaajalise kasu hindamist.

Osale arutelus

  • Columbus Eesti

Toetajad

Raadio ettevõtlikule inimesele

Hetkel eetris

Jälgi Tööstusuudiseid sotsiaalmeedias

RSS

Toetajad

Statistika

Valdkonna töökuulutused

Tallinn Shipyard otsib LAEVAREMONDITEHASE TEGEVJUHTI

Tallinn Shipyard OÜ

26. november 2017

Teabevara